Cum tratam insomnia?

Insomnia este o tulburare de somn in care o persoana are dificultati in a adormi sau a-si mentine somnul neintrerupt. Insomnia cronica este o problema obisnuita in randul pacientilor cu boli grave. Insomnia este considerata cronica daca deranjeaza pacientul trei sau mai multe nopti pe saptamana timp de cel putin trei luni.

Simptome de insomnie

Iata care sunt principalele simptome ale insomniei:

  • dificultati de adormire;
  • trezirea in timpul noptii;
  • dificultati de a adormi din nou dupa trezirile nocturne;
  • trezirea prea devreme dimineata;
  • calitatea slaba a somnului;
  • senzatie de oboseala si slabiciune;
  • schimbari de dispozitie, iritabilitate;
  • probleme cu gandirea, atentia sau memoria;
  • probleme la scoala sau la serviciu.

Tratamentul insomniei

Primul pas in tratamentul insomniei este corectarea comportamentului si conditiilor de somn. Trebuie sa va creati un mediu de somn linistit si confortabil, sa va stabiliti un program optim pentru ora de culcare si pentru durata somnului.

Puteti folosi terapia comportamentala cognitiva pentru a dezvolta abilitati precum auto-calmarea, relaxarea si controlul gandurilor negative. In acest sens, puteti sa va tratati anxietatea sau depresia care provoaca de obicei insomnia.

Eeste recomandat sa va extindeti timpul petrecut in lumina naturala, mai ales dimineata. Limitati expunerea la lumina artificiala din timpul noptii si opriti toate dispozitivele electronice cu 1-2 ore inainte de culcare. Tratamentul poate include, de asemenea, fototerapie cu lumina puternica sau suplimente de melatonina.

Recomandari pentru un somn sanatos

Este bine sa aflati de cat timp aveti nevoie pentru a va odihni (copiii si adolescentii au nevoie de mai mult somn decat adultii), discutand cu medicul de familie despre cantitatea recomandata de somn pe noapte, inclusiv necesitatea somnului in timpul zilei.

Pentru un somn odihnitor, trebuie sa va creati un mediu confortabil de dormit. Pregatiti un loc linistit si confortabil destinat exclusiv dormitului. Limitati expunerea la lumina si zgomot in timpul noptii. Evitati sa mancati sau sa consumati alimente continand cofeina dupa ora 18 sau cu cateva ore inainte de culcare.

Activitatea fizica din timpul zilei va poate imbunatati calitatea somnului. Totusi, este bine sa evitati activitatea fizica intensa inainte de culcare. Stati cat mai mult posibil in aer curat. Expunerea la lumina soarelui si la aer curat pe tot parcursul zilei ajuta la mentinerea unui somn linistit.

Obisnuiti-va sa va relaxati seara fara a privi ecranele diverselor dispozitive electronice cum ar fi televizorul sau telefonul mobil. Colaborati cu ceilalti membri ai familiei pentru a gasi diverse alte modalitati de relaxare inainte de culcare.