Efectul Restorff
Poate ca nu stiti acest lucru, dar toti jurnalistii, designerii, regizorii, dezvoltatorii de jocuri sau artistii moderni folosesc asa-numitul efect Restorff. Si chiar si tu. Folosindu-l, puteti acorda atentie unui anumit subiect, capta atentia unei persoane si va poate face sa va amintiti de ce aveti nevoie.

Efectul Restorff (sau efectul de izolare) este o caracteristica a memoriei, atunci cand un obiect care iese in evidenta dintr-o serie de obiecte omogene este amintit mai bine decat altele. Acesta poarta numele psihiatrului si pediatrului german Hedwig von Restorff, care l-a descoperit experimental in 1933: in timpul experimentului, participantilor li s-a prezentat o lista de cuvinte omogene, printre care a existat unul care era foarte diferit. Rezultatele au aratat ca subiectii si-au amintit cel mai bine cuvantul care era foarte diferit.
Acesta este un model general. Ne vom aminti mai bine un cuvant sau obiect daca acesta va diferi de celelalte, de exemplu, prin dimensiune, forma, culoare. Multi oameni folosesc aceasta tehnica tot timpul: atunci cand fac o lista de cumparaturi, subliniaza numele unui produs sau il evidentiaza intr-o culoare stralucitoare pentru a-si indica importanta acestei achizitii.
Exemplu. Incercati sa memorati urmatoarea lista de cuvinte in 5 secunde:
- A sari
- A taia
- A fugi
- A zbura
- Ornitorinc albastru
- A citi
- Construi
- Minciuna
Sansele sa va amintiti exact expresia „ornitorinc albastru” sunt foarte mari, deoarece difera de cuvintele ramase prin faptul ca este un substantiv care este mai lung din punct de vedere fizic. Desigur, acesta este un exemplu prea evident, dar acesta este ceea ce va va permite sa-l amintiti mult timp.
Cu toate acestea, efectul Restorff are si efectul opus. Daca evidentiati un anumit cuvant, atunci cu siguranta va va lua cea mai mare atentie, iar restul cuvintelor vor fi mai putin memorabile.
Ar trebui sa spunem ca acest efect poate fi folosit in predare? Pentru a invata ceva, trebuie sa fiti atenti, sa va concentrati o vreme si apoi sa „puneti” cunostintele intr-o celula de memorie. Prin urmare, subliniem expresii importante din carte, folosim markere si creioane. Daca stiti ingeniozitatea simplitatii efectului Restorff, puteti invata de cateva ori mai repede.
Inconsistență și lei
Dacă vrem să înțelegem cauzele acestui efect asupra psihicului uman, atunci, la fel ca în multe alte cazuri, trebuie să apelăm la surse. Imaginati-va ca sunteti un om preistoric intr-un camp acoperit de iarba. In cazul nostru, iarba actioneaza ca un sablon adanc inradacinat in memorie si psihic: este ceva sigur. Pradatorul nu te va vedea in el. Dar apoi observi ca ceva nu este in regula: iarba este mototolita, se aude un fosnet necaracteristic, observi crengi rupte. Ce s-a intamplat? Poate ca un leu este in apropiere? Cu aceasta intrebare, creierul da un semnal clar ca ceva nu este in regula. Si esti alarmat.
Unii oameni numesc acest lucru o distorsiune cognitiva, altii un instinct care a supravietuit unei persoane pana in prezent. Si, apropo, poate salva vieti chiar si in timpul nostru relativ sigur. Mai ales pe drum sau cand ai de-a face cu o persoana periculoasa.
Cum se utilizeaza efectul Restorff?
- Creati un contrast semnificativ si util intre produsul dumneavoastra si, de exemplu, un echivalent mai ieftin. Probabil ca stiti mai multe exemple de utilizare a acestei tehnici in publicitate, unde ambalajul colorat al unui produs este comparat cu cel incolor al altui produs „fara nume”.
- Specialistii in marketing utilizeaza acelasi efect atunci cand trebuie sa isi distinga produsul de o linie de produse similare. De aici, de exemplu, pachete luminoase de forme bizare.
Cand va dezvoltati memoria:
- Subliniati si evidentiati cuvintele importante care conteaza cel mai mult pentru intelegerea textului.
- Nu uitati sa aplicati acest efect in mod constient; nu evidentiati ceea ce nu are sens sa va amintiti.
- Cuvintele, imaginile si structurile de propozitii neobisnuite sunt mai bine amintite decat omologii lor tipici.
In design:
- Schimbati fontul pentru textul important. Pentru a utiliza aceasta metoda, puteti modifica fontul in sine, dimensiunea, culoarea si multe altele. Principalul lucru este ca se potriveste vizual.
- Schimbati tipul de efecte vizuale. De exemplu, daca majoritatea imaginilor din articolele de pe site-ul dumneavoastra arata oameni, atunci schimbati tactica si inlocuiti-le cu peisaje sau fotografii cu obiecte.
- Variati culoarea de fundal. Acesta este un mod usor de a evidentia ideile tale principale.
Cand invatati cuvinte straine:
- Unele cuvinte sunt foarte greu de invatat. Se intampla asa: ei bine, nu se pot aminti, indiferent de ceea ce faci. In acest caz, trebuie sa il scrieti in lista, evidentiindu-l printre alte cuvinte. De exemplu, luati 3-4 termeni tehnici si amestecati-i cu termeni din bucatarie.
- Cand cititi o carte intr-o limba straina, evidentiati acele cuvinte care trebuie amintite cu o culoare stralucitoare.
Va dorim mult succes!
